FAQ – Vanliga frågor, regler och allmänna villkor

Här svarar jag på vanliga frågor och förklarar om hur det fungerar hos mig. Eftersom jag vill utföra ett bra arbete och samtidigt ha balans till privatliv, undviker jag långa diskussioner per e-post eller telefon. Jag hänvisar främst till denna FAQ och har du frågor som inte besvaras här, så lägger jag hit svar på begäran. Fyll då i kontaktformuläret och beskriv din fråga.

Vad kostar det?

Besök respektive kategori för prisinfo:

Hur bokar man?

Du bokar fotografering genom att fylla i kontaktformuläret. På så sätt kommer din förfrågan in i mitt bokningssystem och jag har möjlighet att boka en tid för dig eller för ditt företag. Du får även ett automatiskt meddelande per mejl om att din förfrågan nått fram, samt en del annan information om vad du kan tänka på innan fotograferingen.

Hur betalar man?

  • Efter fotograferingen i studion betalar du med kort eller Swish.
  • Företag faktureras.
  • Bröllop debiteras med 50% vid bokningen och resterande belopp förfaller tio dagar efter bröllopet.
  • Köp via webbplatsen och digitala bildgallerier debiteras via Stripe.

Var finns studion?

  • Studion hittar du på Långholmsgatan 5 i Stockholm.
  • Ta tunnelbana, buss eller bil.
  • Parkering finns ofta längs Högalidsgatan.

Länk till karta i Google Maps

Hur lång tid ungefär tar fotosessionen?

  • Barn och Familj – 45 minuter
  • CV-porträtt – 20 minuter
  • Företagsporträtt – 10 minuter
  • Dejtingporträtt – 40 minuter
  • ID/Körkort/VISUM – 15 minuter inklusive leverans

Bildvisningsmöte – hur det fungerar och vad som gäller

Efter fotograferingen går jag igenom bilderna för att sedan visa upp dom under ett bildvisningsmöte. Det brukar bli mellan 30-70 bilder som visas och tanken är att du nu ska bestämma vilka bilder du vill ha och hur du vill ha dom. Du kan välja mellan digitala bilder, inramade förstoringar, ArtPlates, akrylglasmonteringar och några produkter till. Under mötet berättar jag om de olika alternativen, visar er bilderna och vi sorterar fram de bilder ni vill köpa. Bildvisningsmötet tar mellan en och två timmar, så kom inte stressad. Är det en familjefotografering och det finns två föräldrar, rekommenderar jag starkt att båda föräldrarna kommer. Ibland kan det också passa att ta med någon av barnens mor och farföräldrar.

När vi tittat på produkterna och ni bestämt er, så behöver ordern betalas på plats under mötet. Jag accepterar Swish samt de flesta betalkort (ej American Express). Det är inget köptvång under mötet. Om ni inte vill beställa något under mötet, är minsta order 6 000 kronor vid senare beställning. Har ni däremot beställt något, är ni välkomna att beställa igen vid senare tillfälle, dock får ni då ingen rabatt. Observera att ert köp saknar returrätt.

Måste vi ha bildvisningsmöte?

  • Under bildvisningsmötet får du en genomgång av produktval, hjälp med att jämföra bilder, möjlighet att justera bilder och beställa bilder.
  • Du kan avstå bildvisningsmötet om du redan bestämt dig för att ha samtliga bilder digitalt och inte göra några förstoringar.

Om ni redan bestämt er för att ni vill ha samtliga bilder digitalt, och inte göra några förstoringar hos mig, då kan ni avstå bildvisningsmötet om ni vill.

Tips under bildvisningsmötet

  • Kom utan stress och ge mötet din uppmärksamhet.
  • Barn kan bli trötta, överväg barnvakt.
  • Mät hemma innan du kommer var du har plats att hänga bilder.
  • Beställ bilder du är säker på att du vill ha.
  • Tänk på att bilder kan se olika ut på olika skärmar och vid print.
  • Vid bildbeställning för print (förstoringar), ingår enklare retusch.

Returrätt och konsumentköplagen

  • Björn Fotograf arbetar inom villkoren för konsumentköplagen.
  • Köp gjorda via webbtjänsten levererar de digitala bilderna direkt till köparen och en digital bild går ej att återlämna.
  • Tjänster, så som presentkort och fotosessioner betalade och köpta på distans, äger 14 dagars ångerrätt.

Presentkort och förköpta fotosessioner eller produkter

Presentkort och förköpta tjänster eller produkter har ingen bytesrätt, ångerrätt eller returrätt; förutom vad som gäller för distansköp enligt distansköplagen.


När du kommer till studion – tänk på detta

När du kommer till studion – tänk på detta

  • Kom inte före utsatt tid.
  • Fyll i ett formulär med dina kontaktuppgifter.
  • Häng av dig ytterkläder och skor.
  • Ta inte med godis eller mat.
  • Vid barnfotografering är det ok att ta med mellanmål till barnen.

Fotograferingsförbud med egen kamera:

  • Fotograferingsförbud med egen kamera
    • Hos Björn Fotograf är det Björn som fotograferar, sätt inte igång din kamera inne i studion.

Gravidmagefotografering:

  • Gravidmagefotografering
    • Boka in dig när du tycker att magen är fin helt enkelt.
    • Ta gärna med dig barnets pappa och syskon om du vill.
    • Hela familjen är välkommen!
    • Om du vill vara påklädd eller avklädd är också upp till dig.
    • Det är vackert att fotografera magen bar.
    • De går bra att ha olika ombyten och om vi hinner med byter vi mellan olika bakgrunder och ljus.
    • Fotosessionen tar ca 45 minuter.

Nyföddfotografering

Välkomna med er lilla bebis. Vagnen går in genom dörren och kan ställas just innanför dörren. Under fotograferingen gör jag extra varmt i studion så de små ska tycka att det är mysigt och kanske sova en stund under fotosessionen. Under fotograferingen tar vi det lugnt och försiktigt med din bebis.

Byta blöja

Det brukar vara smidigast att byta blöja rätt på golvet i fotostudion. Blöja och underlag har ni ju med er. Dra för draperiet för dörren så blir det mer privat. Önskar ni

Amning

Givetvis går det bra att amma i studion.

Låst dörr vid barnfotografering

Eftersom barn ibland vill ställa sig vid dörren, brukar jag låsa den från insidan med låsvredet. Det är för att ingen ska klämma sig om någon utifrån vill öppna dörren. Ibland kan också spontankunder vilja kliva in, men då får de vänta. Det kan hända att ett bud eller posten vill komma in alternativt en kund som ska hämta en leverans. Då behöver vi göra en liten paus så jag kan ta hand om det.

Leveransalternativ:

Bildleverans via nedladdningslänk – ingår när dy köper digitala bilder

Bildleverans från Björn Fotograf sker smidigt via vår server. Du får en länk från när din mapp är delad och där hittar du instruktioner om hur du går tillväga.

Bilderna ligger kvar sju dagar och du behöver flytta över bilderna till en lokal mapp i din dator. annars kan bilderna försvinna när mappen raderas.
Denna tjänst är kostnadsfri första gången, men om du vill beställa en omleverans via länken nedan.

Meddela i beställningen vilket datum fotosession skett och vilket namn ni bokade i. Ange även vilken e-postadress ni vill att bilderna ska delas till. Vill ni dela ut mappen till flera adresser kan detta göras genom tjänsten och ni behöver inte kontakta Björn Fotograf.

Leverans till din bärbara hårddisk
Björn Fotograf kan ta emot din bärbara HDD eller SSD (Hårddisk) och placera dina bilder på denna. Detta är en tjänst som inte ingår gratis då det är extra pyssel.

Leverans via USB
Leverans via USB kan kännas smidigt, då har du en fysisk plats för dina bilder, Från ditt USB-minne kan du placera bilderna i din dator och samtidigt ha ditt USB som backup om något skulle hända datorn. USB-leverans är en extratjänst du kan beställa under bildvisningsmötet.

Med vilken upplösning levereras de digitala filerna?
Om du har varit på bildvisningsmöte levereras bilderna vanligtvis i två upplösningar.
Högupplöst: Kameran som används i studion fotograferar i 8 688 x 5 792 pixlar, dessa beskärs ofta något för kompositionens skull. Pixelantalet kan därför variera med olika bilder och beskärningar.
Webbupplöst: Denna upplösning är normalt 2048 pixlar på den längsta sidan, vilket är optimalt för exempelvis Facebook. Bilderna levereras i formatet .jpg.

RAW-filer
Raw-filer är ett proffsformat som passar bildbehandling i redigeringsprogram som Adobe Photoshop. RAW-filer ingår inte i priset, men kan köpas till om du önskar det. Vad som händer då är att bilderna ändå bildjusteras och du får den justerade varianten som RAW-fil.

Justering och Bildredigering
När ni beställer en förstoring, så kallad printbild, går jag igenom bilden. Vad som redigeras kan vara smuts, sår, blåmärken, damm och eventuellt hårstrån. Detta kallar jag enkel retusch. Mer avancerad retusch och bildmanipulation ingår inte i grundpriserna då det är tidsödande. Denna typ av retusch behövs också väldigt sällan då bilderna ofta fotograferas i en kontrolleras miljö. Om du beställt en förstoring där den digitala filen ingår, får du denna justerad, i annat fall ingår inte retusch vid leverans av digitala filer.

Nästa fotografering ingår i priset
När du beställer bilder för 8 000 kronor eller mer ingår ett presentkort för nästa fotografering. Presentkortet gäller sex månader och är inte personligt. Du har möjlighet att ge bort det. (Värde 999 kronor).

Presentkort som gåva
Vill du ge en fin och personlig present är ett presentkort den bästa gåvan. Presentkortet passar gammal som ung, som doppresent, för namngivningsfest, till studenten.. ja livet igenom. Varför inte hedra Farfar, morfar, farmor eller mormor? En fotosession hos Björn Fotograf är mer än bilderna, det är också en upplevelse. En upplevelse där alla kan vara med, bli sedda och bekräftade men samtidigt lämna minnen för framtiden.

CV-porträtt

CV-porträtt är en kortare porträttsession om ca 20 minuter. Syftet med bilderna kan vara bilder för webb och sociala media, för företag eller kanske statister. Bilderna beställs alltid genom ett webbgalleri. Webbgalleriet är öppet under sju dagar då du har möjlighet att beställa de bilder du önskar, men minst trestycken. Du får också möjlighet att beställa alla bilderna för ett bra pris. Om du inte beställer i tid, behöver galleriet öppnas på nytt. Vill du återöppna ett galleri har du enbart möjlighet att beställa alla bilder.

Välja kläder

Det är du som bestämmer och det finns inga restriktioner.

Barnfamiljer
Det kan vara bra att matcha varandra och även tänka på vilka strumpor man har. Fläckar och skrynkliga kläder blir bilder som har detsamma. Tvätta även mun och under näsan på era barn innan och kanske under ert besök. Det är lättare att det blir fint om man klär upp sig lite.

CV och Företagsporträtt
Business och business casual är stilar som fungerar bra. Vid CV-session som är lite längre, hinner du byta kläder om du vill. Det gäller även dejtingporträtt.

Dejtingportätt

När vi fotograferar dejtingporträtt för din nätdejting är det bra om vi kan göra bilder med lite olika stilar. Helst ska bilderna se ut att vara fotograferade vid olika tillfällen, så du kan visa en upp bredd som är rättvisande att bedöma dig för.

Leveranstid

CV och företagsporträtt försöker vi leverera inom några dagar till en vecka. Under perioder av semester eller mycket uppdrag utanför studion, kan det dröja längre.
Leveranser av väggtavlor och produkter sker normalt inom 40 dagar orderdatum. Helgdagar, semestrar, produktfel, missförstånd och leveransförseningar kan förlänga leveranstiden.

Reklamation

Skadade produkter skall reklameras snarast till Björn Fotograf via e-post. Gärna med bilddokumentation över skadan/felet. Se över produkten direkt efter avhämtning och hör av dig direkt. Åsikter om färg, beskärning, redigering, oskärpa, kornighet eller dylika egenskaper i bilden är ej anledning till reklamation. Björn Fotograf är den som slutligen bestämmer hur bilden ska se ut, detta enligt upphovsrätten. Fysiska skador på en produkt kan reklameras.

Distansköp

Om du beställer presentkort online, träder distansköplagen i kraft. Du har då två veckors ångerrätt (så länge presentkortet inte är förbrukat/använt).
För att ångra ett distansköp, behöver du meddela oss inom 14 dagar från ditt köp. Du måste tydligt ange vilket köp det gäller, ordernummer,när köpet gjordes, var köpet gjordes och ange dina kontaktuppgifter.
På konsumentverket kan du läsa mer, klicka då här!

Ångerrätt

Björn Fotograf tillämpar inte ångerrätt utom vid eventuellt distansköp (14 dagar).
Detta beror på att när du köpt din produkt eller tjänst, börjar en process att framställa din order. Kostnaden för detta i tid och material kan inte återbrukas för någon annan, utan representerar en kostnad för Björn Fotograf.

Är du missnöjd med bilden och vill ha den på ett annat sätt?

Om du exempelvis önskar att bilden skulle ha mer färgmättnad eller vara beskuren annorlunda, kan du returnera den ursprungliga produkten samt betala 40% av produktens aktuella listpris för en ny produkt av samma eller likvärdig sort.
Detta gäller vid begäran inom 30 dagar från produkten aviserats för avhämtning. Betalning för ny leverans ska ske i förskott.

Avhämtning av produkter

Produkter avhämtas i studion om inget annat avtalats. Hämta produkten inom 30 dagar från din avisering om att produkten finns att hämta ut.

Sparas bilderna?

I det fall du ger Björn Fotograf att använda bilderna i marknadsföringssyfte, sparas dina beställda bilder i den mån det är möjligt.

Retusch

På printbilder (förstoringar) ingår enklare retusch. Vid digitala bildköp är det en tilläggstjänst.
(Finnar, damm på golvet, damm och fläckar på kläder. Sådant som jag som fotograf bedömer att det kan retuscheras. Du kan inte reklamera detta arbete.) Om du beställer samtliga bilder eller använder 10-priset, ingår inte retusch på dessa.

Damm och smuts

Inramade bilder ramas med stor försiktighet vad gäller damm och smuts på glaset. Det kan ändå förekomma och kunden får då själv öppna och ta bort detta.

Papperskvalitét

Björn Fotograf använder exklusiva fotopapper. Ofta från Hahnemühle, men även Epson, Fuji, Canson, Ilford, Canon och andra. Papper är ett organiskt material, ofta används bomullspapper. Små defekter i pappret kan alltid förekomma och även att mycket små flagor av pappret kan lossna efter print, det kan ge små vita ytor som saknar bläck. Istället för att kasta hela produkter, kan dessa ibland prickas i med en liknande färg/ton.

Oskärpa

Det är inte givet att en oskarp bild betyder att den är defekt. Det är alltid bäst att du själv granskar bilder innan du köper dessa. I ett bildgalleri kan du zooma in bilden och under en bildvisning kan du alltid be om att få se bilden inzoomad.  Köpta bilder kan inte ångras eller returneras.

Glasögon

Björn Fotograf gör sitt bästa för att undvika reflexer och speglingar i glasögon, men kan inte alltid nå ända fram. Glasögon har olika coating, form,

Barnvagn

Det går bra att komma in med barnvagn hos Björn Fotograf. Även breda vagnar brukar kunna köras in genom dörren (Fastän att man ibland behöver pressa lite):
Dörröppningen är ca 85 cm bred.

Micro

Det går bra att värma barnmat och välling.

Vilken typ av mellanmål är lämpligt att vi tar med till barnen

Många gånger upplever jag att klämmisar är en bra idé. Undvik allt som kladdar och smular. Barnen får ej ha med sig mat runt i studion, den ska intas vid bordet.
Det är föräldrars ansvar att torka av munnen och se efter så det ej finns fläckar på kläderna.

Hur gör vi om barnen eller vi blir sjuka

Besök aldrig Björn Fotograf om du själv eller ditt barn är sjukt. Boka gärna om till ett annat tillfälle, senast två timmar före er bokade tid.

Kan vi bestämma bakgrund

Ja, ni får gärna välja mellan de bakgrunder som finns. Bakgrunderna kan variera och vis vissa tillfällen kan bakgrunden ha tagit slut.

Kan man byta om

Det finns en skärm man kan fälla ut och byta om bakom. Man drar då även för draperiet vid ytterdörren och låser så inta någon springer in just när ni byter om.

Finns det spegel

Det finns en stor makeupspegel i studion som ni kan använda.

Snabblista vad du inte har rätt till

Björn fotograf kan aldrig garantera att du blir nöjd, upplevelsen av bilder, produkter och service är subjektiv.
Allt jag kan göra är mitt bästa. Mina kunder brukar vanligen tycka om vad jag gör, men det finns alltid undantag.

Tänk på detta innan du bokar eller beställer något hos Björn Fotograf:

Om du upptäcker något i en levererad bild du inte tycker känns bra, utgör det inte underlag för reklamation eller ångerrätt.
Om du beställt något och sedan ångrar dig, betyder inte det att du kan häva köpet.
Om du tycker dina bilder inte matchar som du tänkt, utgör det inte underlag för reklamation.
Om du tycker något i bilden inte är justerad eller retuscherad som du vill, utgör det inte underlag för reklamation.
Om du tycker din digitala bild eller bild i fotoalbum inte är retuscherad utgör det inte underlag för reklamation. Endast förstoringar och tavlor retuscheras.
Om du tycker något i din bild borde retuscherats eller är retuscherat på ett sätt du inte tycker är bra, utgör det inte underlag för reklamation.
Om du tycker bilden är beskuren fel, utgör det inte underlag för reklamation. Bilder behöver ofta anpassas för den produkt som är beställd.
Om du efter din order/beställning av bild eller produkt kommer på något du vill ångra eller ändra, utgör det inte underlag för reklamation eller hävning av ditt köp. Endast köp som faler under distansköplagen går att ångra/häva.

 

Saknar du svar på en fråga du har? Kontakta mig via kontaktformuläret.

Translate »